Human relationships are always accompanied by emotions. Very often – and regardless of the closeness of the relationship – the emotional pattern unfolds in three stages, which can be described as: joy (or enchantment), love (or fascination), and finally hatred (or resentment, aversion). The first stage is associated with something bright, clear, and soft – generally cheerful and positive. The second stage involves brotherhood (regardless of sex!), partnership, unanimity, a kind of infatuation, and sometimes even a sort of intoxication. We might describe it as a blurring of the self, a striving for closeness, a tendency to overlook or ignore accompanying and surrounding factors. The final phase is, in a way, the opposite of the second: a dark aversion, denial, opposition, grievance – even aggression. Today, these emotions are associated with the cross, Jesus (who was the best of all living people), and the Church – generally with Christianity. For some reason, they are not associated with the swastika, the hammer and sickle, the black Volga, the many “equality-driven democracies,” or with American racism. It is exactly in this frame that the order of emotions has been portrayed in the paintings. Joy is bright, clear, cheerful. Love is blurry, selective, focused on closeness. And since hatred is dark, then (socially speaking) it simply has to be the Catholic Church, the cross, and the association with Jesus. No sickles, no swastikas, no flames, no rockets “liberating” children from kindergartens or hospitals! Bon appétit!
Ludzkim relacjom zawsze towarzyszą emocje. Bardzo często i niezależnie od zażyłości relacji, schemat emocjonalny układa się trójetapowo, w sposób dający się określić jako: radość (lub oczarowanie), miłość (lub fascynację), a na koniec nienawiść (albo uraz, niechęć). Pierwszy etap kojarzy nam się z czymś jasnym, wyraźnym i miękkim, generalnie pogodnym i pozytywnym. Drugi to braterstwo (niezależnie od płci!), partnerstwo, jednomyślność, pewnego rodzaju zauroczenie, a niekiedy zamroczenie. Moglibyśmy to opisać jako rozmycie jaźni, dążność do bliskości, czy pomijanie i niedostrzeganie czynników towarzyszących i otaczających. Ostatnia faza jest niejako przeciwieństwem drugiej, to mroczna awersja, negowanie, kontestacja, ansa, a nawet agresja. Współcześnie te emocje kojarzone są z krzyżem, Jezusem (który był najlepszym z żyjących ludzi) i Kościołem, generalnie z chrystianizmem. Nie wiedzieć czemu akurat tak, a nie z Hakenkreuzem, sierpem i młotem, czarną wołgą, wieloma „równościowymi demokracjami” lub amerykańskim rasizmem?
Właśnie w takim ujęciu przedstawiono kolejność emocji na obrazach. Radość jest jasna, wyraźna, pogodna. Miłość jest nieostra, wybiórcza, skupiona na bliskości. A skoro nienawiść jest mroczna, to (społecznie uzasadniając) musi być Kościół Kat., krzyż i skojarzenie z Jezusem. Żadnych sierpów, żadnych swastyk, żadnych płomieni, żadnych rakiet wyzwalających dzieci z przedszkola ani szpitale!
Smacznego!